PodGórski Dom Autysty

Autyzm, to złożone zaburzenie rozwojowe mózgu, które wpływa na zdolność jednostki do komunikowania się, nawiązywania relacji z innymi oraz na sposób postrzegania interpretowania świata (ASD). Charakteryzuje się szerokim zakresem objawów i nasilenia, dlatego mówi się o „spektrum”, ponieważ każda osoba z autyzmem może doświadczać go inaczej.

Na czym polega autyzm?

  1. Trudności w komunikacji i interakcji społecznej: Osoby z autyzmem mogą mieć trudności z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego, interpretowaniem gestów, ekspresji twarzy czy tonu głosu. Mogą też inaczej rozumieć zasady społeczne.

  2. Ograniczone, powtarzalne wzorce zachowań i zainteresowań: Osoby z ASD często wykazują intensywne zainteresowanie określonymi tematami, mogą powtarzać określone zachowania i mogą być przywiązane do rutyny.

  3. Różne sposoby uczenia się i reagowania na bodźce: Mogą być nadwrażliwe lub niedowrażliwe na bodźce zmysłowe, takie jak światło, dźwięk czy dotyk.

Jak mogą sobie radzić rodzice?

  1. Edukacja i zrozumienie: Zrozumienie specyfiki autyzmu jest kluczowe. Wiele organizacji oferuje zasoby edukacyjne dla rodziców.

  2. Wczesna interwencja: Im wcześniej rozpocznie się odpowiednie terapie (np. terapia behawioralna, mowa, zajęciowa), tym lepsze mogą być wyniki dla dziecka.

  3. Budowanie sieci wsparcia i wsparcie: Im wcześniej rozpocznie się u autysty odpowiednie terapie (np. psychologiczna, behawioralna, integracja sensoryczna, terapia logopedyczna i neurologopedyczna, terapia zajęciowa i wiele innych), tym lepsze mogą być wyniki u dziecka, a potem dorosłego autysty.

  4. Dostosowanie środowiska: Tworzenie środowiska sprzyjającego rozwojowi dziecka, które uwzględnia jego indywidualne potrzeby sensoryczne i komunikacyjne.

  5. Komunikacja: Nauka i stosowanie alternatywnych metod komunikacji, jeśli jest to konieczne (np. systemy komunikacji obrazkowej).

  6. Zachowanie spokoju i cierpliwości: Radzenie sobie z wyzwaniami związanymi z wychowaniem dziecka z ASD wymaga czasu, cierpliwości i elastyczności.

  7. Dbaj o siebie: Rodzice również potrzebują czasu na regenerację i dbanie o własne zdrowie psychiczne i fizyczne.

Wsparcie dla dorosłych z autyzmem

  1. Praca i niezależność: Wsparcie w znalezieniu zatrudnienia i budowaniu umiejętności życiowych w celu zwiększenia niezależności.

  2. Usługi społeczne: Korzystanie z dostępnych usług wsparcia społecznego, takich jak terapie, szkolenia zawodowe czy wsparcie mieszkaniowe.

  3. Sieci wsparcia: Grupy wsparcia dla dorosłych z ASD, które oferują możliwość spotkań i dzielenia się doświadczeniami.

  4. Dostosowane terapie: Kontynuacja terapii behawioralnych, psychologicznych i innych, dostosowanych do potrzeb dorosłych.

Pamiętaj, że każda osoba z autyzmem jest unikatowa, a co za tym idzie, potrzebuje indywidualnie dostosowanego podejścia. Wsparcie dla osób z ASD i ich rodzin jest procesem ciągłym, wymagającym dostosowania do zmieniających się potrzeb w różnych etapach życia.

 

Osoby dorosłe z ciężkim spektrum autyzmu mogą napotykać znaczące wyzwania w codziennym życiu, które różnią się w zależności od indywidualnych cech, potrzeb i możliwości danej osoby. W przypadku ciężkiego autyzmu, te wyzwania często obejmują znaczne trudności w komunikacji, ograniczoną zdolność do samodzielnej opieki i potrzebę ciągłego wsparcia.

Stopień Zaawansowania

W przypadku ciężkiego autyzmu, osoby mogą:

  1. Komunikacja: Mieć bardzo ograniczoną lub brak zdolności do werbalnej komunikacji. Często używają alternatywnych metod komunikacji, takich jak systemy obrazkowe, urządzenia komunikacyjne.

  2. Zachowania Powtarzalne: Wykazywać intensywne i często powtarzalne zachowania. Mogą to być ruchy ciała (np. kołysanie się, kręcenie), a także zainteresowanie ograniczonym zakresem tematów czy aktywności.

  3. Reakcje Sensoryczne: Mieć silne lub nietypowe reakcje na bodźce sensoryczne, takie jak dźwięki, światło czy dotyk.

  4. Zależność od Opieki: Potrzebować stałej opieki i wsparcia w codziennych czynnościach, takich jak ubieranie się, jedzenie czy higiena.

Jak Wygląda Życie

  1. Środowisko Domowe: Wiele osób z ciężkim autyzmem żyje w domach z rodzicami lub opiekunami, którzy zapewniają im codzienną opiekę i wsparcie. Istnieją także specjalistyczne ośrodki lub wspólnoty mieszkaniowe oferujące specjalistyczną opiekę.

  2. Edukacja i Zatrudnienie: Edukacja osób z ciężkim autyzmem często koncentruje się na umiejętnościach życiowych i społecznych. Zatrudnienie może być ograniczone, chociaż niektóre osoby mogą pracować w chronionych środowiskach pracy.

  3. Wsparcie Społeczne: Osoby te często korzystają z różnych form wsparcia społecznego, takich jak terapie behawioralne, zajęcia socjoterapeutyczne, czy specjalistyczne programy edukacyjne.

  4. Zdrowie i Opieka Medyczna: Regularne wizyty u specjalistów i lekarzy są ważne, zwłaszcza że osoby z ciężkim autyzmem mogą mieć współistniejące warunki zdrowotne.

  5. Aktywności i Zainteresowania: Osoby z ciężkim autyzmem często mają specyficzne zainteresowania lub aktywności, które sprawiają im radość i mogą być ważnym elementem ich życia.

  6. Życie Społeczne: Interakcje społeczne mogą być ograniczone, ale niektóre osoby mogą uczestniczyć w specjalnie dostosowanych zajęciach grupowych lub spotkaniach.

Wnioski

Życie osoby dorosłej z ciężkim spektrum autyzmu może być pełne wyzwań, ale z odpowiednim wsparciem i zrozumieniem, osoby te mogą doświadczać szczęścia i spełnienia. Ważne jest, aby społeczeństwo i instytucje oferowały skuteczne wsparcie i zasoby, które umożliwiają tym osobom oraz ich rodzinom prowadzenie jak najpełniejszego życia.